Het ongeluk met een propellervliegtuig van de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij Voepass, waarbij begin augustus alle 62 inzittenden om het leven kwamen, is mogelijke veroorzaakt door ijsvorming op de vleugels. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek naar de crash. Het toestel stortte vorige maand neer bij Vinhedo, een plaats zo’n 50 kilometer van São Paulo.
Op beelden op sociale media was te zien hoe het toestel, een ATR-72 turboprop, door de lucht dwarrelde voordat het crashte bij een woning. De Braziliaanse luchtvaartautoriteit CENIPA analyseerde de zwarte doos en de cockpitvoicerecorder.
Daar is op te horen hoe de copiloot zegt dat er ‘veel ijsvorming’ is. Opvallend is dat de piloten van het toestel geen alarm hebben geslagen.
Hier zie je de beelden:
In de cockpit zou een waarschuwingslampje hebben gebrand om te waarschuwen voor ijsvorming. De piloten zouden het systeem aan boord om het ijs te verwijderen ook meerdere keren hebben geactiveerd, maar of dit werkte, is onduidelijk. CENIPA geeft enkel een tijdlijn van de gebeurtenissen tijdens de vlucht, en vindt het nog te vroeg om een oorzaak voor de crash aan te wijzen.
Waarschuwing vooraf
In buitenlandse media werd na de crash al gespeculeerd over de mogelijkheid dat ijsvorming op de vleugels het vliegtuig heeft doen neerstorten. De weerdienst van het land had gewaarschuwd voor ijsvorming in de regio waar het toestel vloog.
Door ijsafzetting op de vleugels wordt een vliegtuig zwaarder, ook verandert het de vorm van de vleugels. Dit kan er in extreme gevallen voor zorgen dat de vleugels het vliegtuig niet meer in de lucht kunnen houden.
Er zijn in het verleden vaker incidenten met ijsafzetting op de vleugels van een ATR-72 geweest. Zo verloor een piloot in Noorwegen in 2016 de controle over zo’n toestel, dat door snel ingrijpen niet neerstortte. Wereldwijd vliegen honderden turboprops rond, die vooral gebruikt worden voor kortere vluchten.