Door Editie NL··Aangepast:
RTL
Het zal je vast niet ontgaan zijn: vandaag opent de Efteling de deuren van haar nieuwe griezelige attractie, de Danse Macabre. Het pretpark heeft de afgelopen twee jaar volop reclame gemaakt voor de attractie — met succes. Walibi Holland staat bekend als hét attractiepark voor Halloween-liefhebbers. Maar lift de Efteling nu ook mee op de populariteit van deze feestdag?
Twee jaar geleden begon de Efteling al met de reclamecampagne voor de Danse Macabre. Het begon met het nieuws dat het Spookslot zou sluiten, waarna de nieuwe attractie werd geïntroduceerd. Eva Louisse van reclamebureau Everybody Likes Penguins vindt de marketing slim aangepakt: “Wat ze vooral heel slim hebben gedaan, is het verhaal geleidelijk opbouwen. Beetje bij beetje werd er steeds meer bekendgemaakt over de attractie.”
‘Draait om ervaring’
Vervolgens deelde de Efteling beelden van de Danse Macabre, waarmee de spanning verder werd opgebouwd. Volgens de reclamedeskundige draait de attractie om een ervaring, en dat geldt ook voor de marketing eromheen. “Er is een hele beleving van gemaakt, met steeds meer informatie voor bezoekers over hoe de attractie eruit gaat zien en over de muziek.”
Timing is geen toeval
De Efteling heeft ook bekende mensen en influencers ingezet om de nieuwe attractie uit te proberen en te promoten op sociale media. “Hoe meer aandacht, hoe beter. Er is veel content omheen gemaakt.” Louisse vindt de timing van de opening van de Danse Macabre slim gekozen: “En zeker geen toeval. Het is herfstvakantie, de wintertijd is net ingegaan, het is de periode van griezelen en vandaag is het Halloween. Dus daar hebben ze zeker slim op ingespeeld.”
Maar denk je aan Halloween en een pretpark, dan denk je vaak aan Walibi Holland, dat al jarenlang Halloween Fright Nights organiseert. Dit zijn speciale avonden waarbij alles in het park om Halloween draait, met spookhuizen en horrorclowns die bezoekers achtervolgen.
Walibi is enthousiast
Neemt de Efteling dit thema een beetje over met de opening van de Danse Macabre? Walibi Holland voelt geen wrok, maar is juist enthousiast. “We zijn blij dat andere pretparken Halloween wat meer op de kaart zetten.” Walibi Holland hoopt dat de feestdag in Nederland steeds meer gevierd en onder de aandacht gebracht wordt. “Het is juist goed als mensen Halloween met pretparken gaan associëren.”
In deze video zie je hoe de nieuwe attractie eruitziet: