Door RTL Z··Aangepast:
RTL
Rituals heeft een stokje voor de verkoop van Aldi-geurstokjes gestoken. Het cosmeticabedrijf was van mening dat de Duitse supermarktketen hun geurstokjes en de bijbehorende verpakkingen na heeft gemaakt. Iets wat niet zomaar mag. De rechter was het hiermee eens, blijkt uit een recent vonnis. Over het waarom is discussie.
Aldi’s ‘cadeauset geurkaars en stokjes’ (7,99 euro per stuk) was het lijdend voorwerp in de rechtbank. Dit product was een stuk goedkoper dan de vergelijkbare stokjes en verpakkingen van Rituals (16,90 euro voor de kleine en variant en 30,90 euro voor een grotere), maar had er volgens Rituals wel erg veel van weg.
Rituals vindt dat de Aldi-producten ‘vrijwel dezelfde unieke vorm, smalle ronde nek en ribbels over de gehele lengte van het product’ hebben. Een inbreuk op model- en auteursrechten.
‘Onherstelbare schade’
“Gelet op de relatief lage prijs van de Aldi-producten, bestaat de aanzienlijke kans dat grote hoeveelheden van de inbreukmakende producten in zeer korte tijd van enkele dagen/weken door Aldi worden (uit)verkocht. Daardoor dreigt de komende weken onherstelbare schade op te treden voor Rituals”, liet het Nederlandse bedrijf optekenen.
De rechter ging hierin mee en eiste op vier december dat Aldi de bewuste producten binnen vier uur na de uitspraak uit de verkoop moest halen.
Op de foto boven dit artikel zijn links de geurstokken van Rituals te zien en rechts die van Aldi.
Na de uitspraak waren de meningen verdeeld. Juriste Lotte Leek bracht het debat op gang door een post op LinkedIn waarin ze het opnam voor Rituals.
“Een modelregistratie beschermt het uiterlijk van een product tegen namaak. Het registreren en inroepen ervan is in de praktijk vaak een mijnenveld: één verkeerde stap – te laat registreren, onduidelijke afbeeldingen, een gebrek aan eigen karakter – en je bescherming kan ‘ontploffen’. Rituals heeft dat mijnenveld keurig doorkruist”, schreef ze.
Recht misbruiken
Bijval viel haar ten deel, al waren er ook genoeg personen die vraagtekens zetten bij de beslissing van de rechter. Sommigen vinden dat Rituals het recht misbruikt om geld te verdienen aan consumenten.
De producten en ontwerpen van Rituals zouden gestoeld zijn op marketing en niet bijzonder zijn, waardoor ze geen bescherming verdienen. Waarbij er ook nog wordt gezegd dat Rituals niets te vrezen heeft als de producten wel speciaal zouden zijn. Daarnaast zijn de producten wel degelijk anders.
Eerst verrast
“Ik was in eerste instantie wel verrast door de uitspraak omdat ik best aantoonbare verschillen zag in formaat, details, vormen, branding, het aantal stokjes en naar ik aanneem de inhoud van en samenstelling van de geur zelf”, vertelt Olaf Zwijnenburg, sectormanager Retail van de Rabobank.
Zwijnenburg reageerde eerder ook al op het bericht van Leek. Daarna werd voor hem duidelijk dat Rituals het design van de flesjes goed had vastgelegd.
Bekijk ook: de prijzen tussen producten in Nederlandse en buitenlandse supermarkten verschillen regelmatig. Klik op de video om te zien waarom dit zo is.
“Modelrecht beschermt het uiterlijk van het product, anders dan een merkregistratie”, legt Leek uit. “Ondanks enkele kleine verschillen, wekt het Aldi-product volgens de rechter een vergelijkbare algemene indruk met dat van Rituals, wat leidt tot modelrechtinbreuk.”
Ze voegt daaraan toe dat het om een zogenoemd ex parte-verzoek gaat. Aldi werd daardoor niet gehoord. Dit maakt het anders dan een ander regulier kort geding of bodemprocedure.
Nieuwe tik voor Aldi
Het is voor de tweede keer in korte tijd dat Aldi een tik op de vingers krijgt van de rechter vanwege het namaken van producten.
De supermarkt verkocht in Zwitserland chocoladeballetjes in een verpakking die veel weghebben van de Lindor-balletjes van Lindt. Het chocoladebedrijf kreeg gelijk van de rechter.
Aldi is niet het enige bedrijf dat zich schuldig maakt aan deze praktijken. Het gebeurt (veel) vaker dat producten van A-merken worden nagemaakt. Bedrijven, vooral budgetwinkels, hopen mee te liften op het succes van de A-merken.
Sinas en lego
In november werd duidelijk dat huishoudketen Wibra geen bouwpakketten van bloemen en dieren mag verkopen. De bouwsteentjes die daarvoor worden gebruikt, lijken namelijk te veel op die van LEGO, oordeelde de rechter. Hierbij ging het ook om modelrechtinbreuk.
Lidl, concurrent van Aldi, verkoopt flessen sinas en cola die opvallend veel gelijkenis vertonen met die van Fanta en Coca-Cola. Deze producten zijn nog steeds wel te koop.
De frisdrank van de Lidl versus een fles Fanta en Coca-Cola:
“Het is vaak niet zwart-wit te zeggen wanneer iets wel of niet inbreuk maakt”, zegt Leek. “Voor inbreuk op merkrechten is het bijvoorbeeld relevant of dit tot verwarring kan leiden bij consumenten.
Merkverwarring vs modelinbreuk
“Ieder merk moet dus voldoende onderscheidend zijn om merkverwarring bij consumenten te voorkomen. Dit betekent kort gezegd dat het ontwerp, de naam of de verpakking van een product best mag lijken op een ander merk, maar niet zo erg dat er verwarring kan ontstaan”, legt Zwijnenburg uit.
Bij modelinbreuk is merkverwarring geen uitgangspunt. Leek: “Het product mag niet dezelfde algemene indruk wekken.”
Aldi wil niet vertellen wat is er gebeurd met de geurstokjes die uit de verkoop zijn gehaald en hoe groot de schade is. “Wij hebben direct na de uitspraak het terughalen van de artikelen uit de winkels in gang gezet. Verder gaan we hier inhoudelijk niet op in.”