Treinreizigers zijn voorlopig nog niet af van vertragingen, omreizen en volle wagons. “In de tweede helft van het jaar staan nog flink wat werkzaamheden gepland”, zegt NS-directeur Wouter Koolmees. “Helaas hebben we nog steeds een pittig najaar in het vooruitzicht.”
Koolmees zegt dat er gewerkt gaat worden aan meerdere knooppunten. Dit geldt ook voor de jaren hierna. “Dan gaat Prorail door met vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.” Oftewel: de bestaande infrastructuur wordt nog verder aangepakt.
Het afgelopen jaar hebben veel reizigers het al flink voor de kiezen gehad. Zo lag deze zomer het treinverkeer van en naar het belangrijke overstapstation Amersfoort weken stil. Ook op andere plekken waren er werkzaamheden. En ook de komende jaren zijn reizigers daar nog niet vanaf.
Vier sporen tussen Rotterdam en Den Haag
“Bij Schiphol zijn er tot 2027 werkzaamheden, want de hele tunnel wordt vervangen. Tussen Rotterdam en Den Haag worden vier sporen aangelegd”, waarschuwt Koolmees, die dat tegelijkertijd ‘goed nieuws’ noemt.
“Op dat laatste traject puilen de treinen uit en kun je bijna niet zitten, dus het zorgt in de toekomst voor meer capaciteit. Op de korte termijn gaat het gepaard met overlast voor de reiziger en daar balen we zeer van.”
“Het aantal werkzaamheden dat we in 2025 gaan uitvoeren is 30 procent hoger dan in 2022”, zegt topman John Voppen van spoorbeheerder ProRail. “We werken met man en macht om onze doelen te halen, maar het gaat heel lastig worden.” Dat komt mede doordat veel infrastructuur verouderd is. “Die is elke veertig jaar aan vervanging toe, maar we willen ook voor de toekomst klaar zijn.”
Op de onderstaande plekken wordt dit jaar nog aan het spoor gewerkt. Kijk op de site van NS of Prorail voor een uitgebreid overzicht.
Koolmees wil niet alleen maar negatief zijn. Hij looft het werk dat ProRail de laatste jaren heeft verzet en hij roemt zijn collega’s bij NS, die ‘snoeihard werken’. Ook zegt hij dat er de laatste maanden meer treinen zijn ingezet, waardoor de kans op een zitplek toeneemt. “Dat is het gevolg van het harde werk van NS’ers.”
Ondertussen dreigen treinkaartjes alleen maar duurder te worden, waarschuwde Koolmees eerder al. Hij herhaalt die waarschuwing nu nog eens. “Dat ligt als een steen op mijn maag.”
Daarom hoopt hij op financiële steun uit politiek Den Haag. “Laten we samen tot een oplossing komen.” Hij zegt dat de kosten voor de NS zelf ook flink zijn toegenomen door onder meer loonsverhogingen, duurder materiaal en elektriciteit dat meer kost.