De NS bevestigt vandaag aan de Volkskrant dat de trein na deze zomer niet meer rechtstreeks naar het Zwitserse Basel rijdt. Eerder meldden de Duitse spoorwegen al aan Treinreiziger.nl dat de trein niet meer naar Nederland zou rijden.
Eerst werkzaamheden
Het was al bekend dat er tussen 16 juli en half december werkzaamheden zouden zijn, waardoor de trein niet kan rijden.
“Het is nog onduidelijk hoe de dienstregeling na de werkzaamheden zal zijn”, is op de website van NS International te lezen. Volgens de Volkskrant komt de trein, die al bijna honderd jaar dagelijks van Nederland naar Zwitserland rijdt, niet meer terug.
Wie rechtstreeks naar Zwitserland wil reizen, kan straks alleen nog met de Oostenrijkse nachttrein Nightjet mee.
Langer onderweg
Overdag ben je zonder de directe verbinding een stuk langer onderweg. De ICE International reed in ruim zes en een half uur naar Zwisterland. Vorig jaar ging onze reisredacteur nog met de trein mee.
NS-medewerkers zeggen tegen de NS dat Nederland de verbinding graag had willen behouden, maar Deutsche Bahn besloot anders. Vanaf volgend jaar komt er mogelijk een directe trein van Amsterdam naar München voor in de plaats. “Wij zien dat er een groeiende vraag ontstaat naar München”, zegt een NS-woordvoerder.
Buitenlandse vervoerders
De meeste internationale treinreizen vanuit Nederland worden uitgevoerd door buitenlandse spoorwegen. Zo rijden de Fransen met de TGV naar Parijs en de Britten met de Eurostar naar Londen. Alleen naar Brussel rijdt de NS met eigen treinen, schrijft de krant.